5 mindfulness tips

Wat is mindfulness?

De term mindfulness komt oorspronkelijk uit et boeddhisme: een diep bewustzijn vinden door meditatie, stilte en zich terugtrekken.

Door meditatie, ademhalingsoefeningen en het met aandacht gaan leve, verandert er daadwerkelijk iets in de hersenen. Je wordt rustiger en evenwichtiger, waardoor lichamelijke klachten minder worden of verdwijnen.

Door met je aandacht in het NU te blijven, kalmeer je de geest en leer je de omstandigheden die er op dat moment zijn te accepteren.

 

Je hebt een afspraak met het leven, een afspraak in het HIER en NU

 

Tip 1. Wees je bewust van je ademhaling.

ADEM IN, ADEM UIT...... je hebt je adem immers altijd bij je en je kunt je adem altijd gebruiken.

Breath awareness oefening ( adem check )

Kenmerk: Bewust worden van je adem

Deze oefening kun je overal doen. Altijd. 2 seconden, 2 minuten, 2 uur..... Het belangrijkste in het beoefenen van adembewustzijn is dat je niet op een bepaalde manier gaat ademen. Je DOET niet de adem. Je laat de adem JOU ademenen. Je volgt enkel de adem om vanzelf te komen en vanzelf weer te gaan... Op de manier waarop de adem dit wil. Je bent enkel een onpartijdige observator.

* Ga na of je ademt door je mond of door je neus. Verander hier niets aan.         Welke sensaties ervaar je?

* Ga na waar de adem naartoe gaat. Borst, middenrif, buik?

* Bewegen er andere delen van het lichaam mee?

* Welke delen zijn gespannen/ontspannen in je lichaam?

* Omschrijf het tempo van je adem. Langzaam of eerder snel?

* Omschrijf de diepte van je adem. Aan de oppervlakte of in de diepte?

* Omschrijf je ademkarakter. Rustig of chaotisch?

* Kost je adem energie?

* Hoe natuurlijk verloopt je ademhaling?

 

Oefening: De zucht van verlichting

Kenmerk: focus op de uitademing

* Connected breathing, dus geen pauzes tussen de in- en de uitademing. Een verbonden serie van ademhalingen.

* In en uit door hetzelfde kanaal. Bij voorkeur de mond.

* Kaak is ontspannen.

* Bij iedere zucht ontspan je het lichaam dieper en dieper.

* Ga steeds na waar nog spanning is en laat deze op iedere uitademing met een diepe zucht dieper los.

* De inademing is actief, de uitademing passief. Kijk hoe je de zucht van verlichting met zo min mogelijk druk of spanning kan laten plaatsvinden. Hoe zachter je het lichaam kunt gaan beademen, des te meer zachtheid en flexibiliteit ga je ook ervaren. 

Resultaat: een diepere ontspanning in delen van het fysieke lichaam. Meer ruimte creëren in lichaam en geest. Meer bewustzijn.

 

Tip 2. Doe alles wat je doet met aandacht.

Probeer eens met bewust en met volle aandacht iets te eten of te drinken. Het kan daarbij helpen je opgen te sluiten. Voel wat je in je mond voelt, voel hoe je tanden werken, hoe je tong voor de aanmaak en afvoer van het speeksel zorgt. Merk op wanneer smaakpapillen geactiveerd worden. Voel hoe je doorslikt etcetera. Zet de automatische piloot een paar keer per dag uit. Wanneer je de dingen die je normaal automatisch doe, bewust gaat doen, zul je merken dat er een grotere rust in jezelf komt. Je laat je. niet meer opjagen door je gedachten aan wat daarna komen gaat of wat je daarna moet gaan doen. 

 

Tip 3: Creëer je eigen zenplekje.

Steeds meer mensen hebben een ruimte of een plekje in huis waar ze zichzelf kunnen terugtrekken. Een zenplek waar je met aandacht bij jezelf kunt zijn. Waar je een yogapractica kan doen, meditatie op je eigen meditatiekussen of aan mindfulness. Dit kan een plek op zolder zijn of in de slaapkamer. Belangrijk om een ruimte te kiezen waar je niet teveel wordt afgeleid door rommel of veel geluiden. Zet er je eigen aroma diffuser neer en doe er een rustgevende Jiva Organic oil in. Bijvoorbeeld de lavendel of bergamot. Deze plek geeft je de kans om de drukte van de dag van je af te laten glijden. Neem een moment omlekker te ontspannen op je spijkermat voor meer ontspanning.

 

Tip 4: Probeer positief in het leven te staan en wees lief voor jezelf. 

Praat tegen jezelf zoals je dit zou doen tegen iemand waarvan je houdt

Negatief nieuws blijft ons meer bij dan positief nieuws. Wanneer negativiteit de overhand neemt gaan we veel piekeren en ‘doemdenken’, er blijft dan weinig ruimte over voor de positieve dingen in het leven. Goed om ons hiervan bewust te zijn! Dus probeer lief voor jezelf te zijn en te focussen op de positieve dingen. Immers dat wat aandacht krijgt, groeit.    

 

Tip 5: Druk op pauze en geniet.

Plan een dagje niks, blokkeer je agenda gewoon simpelweg door niks te plannen. Juist dan komen er leuke ideeën in je op om te gaan doen. Eindelijk de spullen in huis opruimen waar je elke keer geen tijd voor had, spontaan een dagje uit of ga erop uit en maak een flinke wandeling in de natuur of beoefen lekker je yoga oefeningen.

© 2017 - 2020 Jiva Shop | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel