De Spijkermat van Flowee

 

Bekijk het filmpje voor het gebruik van de spijkermat

          

            

Zelfs dieren vinden het fijn !

Bekijk hier het filmpje: 

De trendy spijkermat is een moderne versie van het spijkerbed uit India. Door de puntjes op de mat worden je bloedsomloop en zenuwuiteinden gestimuleerd. Ook maak je de "feel good" hormonen endorfine en oxytocine aan. Deze zorgen voor ontspanning, pijnverlichting en een gevoel van euforie en een goede doorstroming van energie. Dit is de basis van onze gezondheid, je lichaam en geest blijven beter in balans.

Gebruik de spijkermat om stijve nek- en schouderspieren te ontspannen of voor het verlichten van hoofd- en/of spierpijn. Ook voor innerlijke rust is de mat ideaal. Je kunt het zelfs combineren met yoga en mindfulness. Heb je vermoeide en koude voeten? dan werkt de mat juist verkwikkend. Gebruik de mat wanneer het jou uitkomt.

Hoe te gebruiken?

De 3 meest gebruikte posities zijn de rug, de nek en voeten. Deze zijn eenvoudig toe te passen en hebben ook het grootste effect. De mat kun je op vrijwel het gehele lichaam gebruiken. Dit kan je zelf ontdekken als je meer ervaring hebt. 

Gebruik voor de rug:    

De rugligging is de meest gebruikelijke positie op de spijkermat. Er zitten veel zenuwen in de rug en deze beinvloeden ons hele lichaam. Deze lighouding heeft voor ontspanning dan ook het beste effect. Leg de mat op je bed, bank of vloer. Gebruik eventueel een kussen onder je hoofd of een spijkerkussen voor de "gevorderden". Ga voorzichtig op de mat liggen en verdeel je gewicht gelijkmatig. De eerste minuten zal je een bepaalde pijn ervaren wat al snel verdwijnt. Adem op een rustige manier en ontspan. 

Als de mat bij de eerste keren te gevoelig aanvoelt kun je een dun t-shirt aantrekken of een dun laken over de mat leggen. Zelfs als je een lage pijngrens hebt kun je de mat prima gebruiken. Het is belangrijk om naar de signalen van je lichaam te luisteren. Na enkele keren ontstaat er een geleidelijke gewenning waarna je de mat alsnog zonder tussenlaag kan gebruiken. Na een aantal minuten ervaar je een warm gevoel of tintelingen., dit is het gevolg van een verhoogde bloeddoorstroming. Bouw het gebruik langzaam op. De eerste keren 10-15 minuten, daarna naar eigen inzicht opbouwen. Voor het effect is 10-20 minuten voldoende, Langer mag ook. Het in slaap vallen op de mat is door de diepe ontspanning niet ongebruikelijk. Door het gebruik van de mat kun je dieper gaan slapen, hierdoor krijg je een betere nachtrust en word je uitgerust(er) wakker.

 

Gebruik voor de voeten:

De flowee spijkermat is ook goed te gebruiken bij o.a. hielspoor, koude voeten, wintertenen, vermoeide of pijnlijke voeten en onrustige benen.

In 3 simpele stappen leggen wij uit hoe je de flowee spijkermat hiervoor het beste kunt gebruiken.

1. Ga op de bank zitten en leg de mat onder je voeten.

2. Blijf rustig rechtop zitten en oefen met je voeten wat druk uit op de mat. Van je tenen naar je hak en weer terug. Hierbij kun je een ronddraaiende beweging maken. Op deze manier pak je alle drukpunten in de voeten en stimuleer je de doorbloeding richtingje voeten.

3. Wanneer oefening 2 onprettig aanvoelt kun je langzaam aan gaan staan. In het begin zal dit een pijnprikkel geven, je lichaam maakt dan endorfine en oxytine aan. Blijf stil staan en na een paar minuten zul je merken dat de pijnprikkel minder wordt en dat je het makkelijk kunt handelen. Is deze oefening nog te heftig, trek dan een paar sokken aan. Hierdoor verlicht je de intensiteit van de oefening. 

  

 

 

Gebruik voor de nek:     

Met een Flowee spijkermat nekkussen jouw hoofdpijn, migraine, stijve nek of schouderklachten verlichten? Dat kan zeker! We hebben allemaal wel eens last van deze klachten hoe relaxed we ook zijn. Er is altijd wel een moment dat je net even te druk bent geweest en hierdoor bijvoorbeeld last krijgt van spanningshoofdpijn. Of je hebt een verkoudheid onder de leden. Of dat moment dat je met een stijve nek wakker wordt. Deze klachten kunnen behoorlijk van invloed zijn op ons functioneren. Een fysiotherapeut of masseur kan deze klachten verminderen. Maar om de haverklap naar een therapeut is niet ideaal of in tijden van de corona crisis zelfs niet altijd mogelijk. Om structureel aan de pijnstillers te gaan is zeker niet wenselijk. Een spijkermat nekkussen kan in zo’n geval een uitkomst zijn. Lees hieronder hoe een spijkermat nekkussen hierbij kan helpen.

 

Werking spijkermat nekkussen

Op het spijkermat nekkussen bevinden zich allemaal ronde spikes. Deze hebben elk 42 unieke scherpe uiteinden die in de huid drukken als je het kussen in de nek legt. In het begin voelt het onwennig en ‘pijnlijk’ aan, de scherpe uiteinden drukken in de zenuwuiteinden van de huid waardoor je lichaam een pijnprikkel ervaart. Hoe hoog deze pijnprikkel is kan je zelf bepalen door meer of minder tegendruk te geven. Het lichaam maakt door de spikes natuurlijke pijnstillers aan om ervoor te zorgen dat deze pijnprikkel minder wordt. Dit komt door de hormonen endorfine en oxytocine, ook wel bekend als de geluk hormonen. Extra relaxed dus ;-). 

    

Na een paar minuten zal de pijnprikkel afnemen. De doorbloeding wordt geactiveerd waardoor jouw nek en schouders ook warm aan zullen voelen. De spieren gaan wat ontspannen en je zal binnen 10 minuten al verlichting ervaren.

TIP: Wanneer je op het kussen ligt probeer dan druk uit te oefenen met je hoofd op het kussen. Ook vooral bij de aanhechtingsspieren van de schedelrand. Draai langzaam van links naar rechts. Hiermee zorg je voor extra stimulatie.

 

UIT DE PRAKTIJK.

Ervaring van MARLOES. 

Ik gebruik de spijkermat om te aarden, wanneer ik druk ben of 'overprikkeld' van een drukke dag, dan leg ik hem neer en ga ik erop staan met blote voeten, soms ga ik op dezelfde plaatst stappen of soms kies ik ervoor om door de ruimte te lopen en er dan zo nu en dan overheen te lopen.
Daarnaast gebruik ik hem voor het slapen gaan, dan ga ik er in combinatie met het kussentje zo'n 10-15 min. op liggen, dit moet ik nog wel met een shirt doen maar voel dat dit aan het veranderen is.
Wanneer ik erop lig ervaar ik in eerste instantie een bepaalde prikkeling van de puntjes, dit veranderd al snel naar warmte met prikkeling. Ik voel na een tijdje de ontspanning.
Wanneer ik ook hoofdpijn heb ga ik alleen op het kussen liggen (dit kun je natuurlijk ook met de mat maken) om de aanhechting naar mijn schedel te stimuleren.

Ervaring van Anja,

Al enige tijd ben ik in het bezit van de spijkermat en kussen van Flowee. Het helpt mij na een drukke dag vanuit mijn hoofd terug te komen in mijn gevoel. 10 minuten is al voldoende om dit te bewerkstelligen. Daarnaast stimuleert het de doorbloeding waardoor onrustige benen en koude voeten verleden tijd zijn. Dank je wel Desiree voor de uitleg, jouw warme welkom en de prachtige armbandjes waar mijn zoontjes zo trots op zijn.

 

Het knuffelhormoon oxytocine en de Flowee Spijkermat?!

Wanneer je op de spijkermat gaat liggen worden de geluk hormonen endorfine en oxytocine aangemaakt. Deze hormonen zorgen ervoor dat de pijnbeleving van de spijkermat minder wordt en je helemaal relaxed wordt. Hoe endorfine werkt hebben we al eerder besproken vandaag willen we het graag met je hebben over het knuffelhormoon oxytocine.

Knuffelhormoon Oxytocine

Wanneer je op een prettige manier lichamelijk contact maakt reageert het lichaam hierop. Dit kan zijn door middel van een knuffel, als je met iemand de liefde bedrijft of als je als vrouw borstvoeding geeft. De hersenen ervaren deze aanraking en koppelen deze met het gevoel van plezier en ontspanning door middel van een neurotransmitter (signaalstofje) genaamd oxytocine. Daarom wordt oxytocine ook wel het knuffelhormoon genoemd.

Neurotransmitters zijn dus eigenlijk niet meer dan stofjes om de cellen in je hersenen te laten communiceren. Andere neurotransmitters die je wellicht kent zijn; endorfine, adrenaline en dopamine.

knuffelhormoon oxytocine

Oxytocine en je weerstand

Uit onderzoek is gebleken dat Oxytocine het gevoel van geluk, vertrouwen en verbondenheid verbeterd. Hierdoor bouw je een grotere weerstand tegen stress en verslavingen op. Je lichaam komt namelijk sneller tot rust en onderdrukt angsten waardoor je meer vertrouwen hebt in jezelf en jouw omgeving.

Oxytocine ontspant de spieren, verlaagt de bloeddruk en zorgt ervoor dat je lijf minder stresshormonen zoals cortisol aanmaakt. Dit is bevordelijk voor je weerstand (bron: Holistik). Ook is uit onderzoek gebleken dat Oxytocine een positieve invloed kan hebben bij Autisme, Anorexia, Fibromyalgie, Anti-Aging, Stress, Overgangsklachten, PTSS, Obesitas, Depressieve gevoelens, Dementie, verhoging van het zelfvertrouwen en verbetering van sociaal contact.

Werking van de Flowee spijkermat en de productie van oxytocine?

Wanneer je op de Flowee spijkermat gaat liggen ‘prikken’ de scherpe uiteindes van de mat in de zenuwuiteinden van de huid. In het begin ervaar je een lichte pijnprikkel waardoor de productie van het hormoon endorfine wordt aangemaakt. Deze zorgt ervoor dat de pijn af neemt en je meer relaxed wordt. De spikes voelen niet meer pijnlijk aan maar meer als een fijne aanraking. Hierdoor maakt het lichaam oxytocine aan.

Door de aanmaak van deze hormonen ervaar je binnen enkele minuten meer ontspanning, minder stress en kan je zelfs een gelukkiger gevoel ervaren.

Spijkermat flowee chloe sterk dailynonsens

© 2017 - 2020 Jiva Shop | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel